VISE är ett samarbetsprojekt mellan Linköpings universitet, Nationellt centrum för visuell Analys och Utbildningsförvaltningen i Norrköpings kommun. Medel för detta projekt som är både ett forsknings- och implementeringsprojekt har tilldelats av Alice och Marcus Wallenberg Minnesfond (1,8 milj) och pågår under 2011 - 2012.
Detta projekt har tre olika fokusområden:
Detta projekt har tre olika fokusområden:
- Implementering av ett visualiseringsverktyg i skolan
- Kompetensutveckling för lärare
- Forskning angående lärares erfarenheter av undervisning med visualisering och elevers lärprocesser
Bakgrund
Vi lever i en värld som svämmas över av gigantiska mängder data och information. Till stor del utgörs denna information av statistik. Det handlar t ex om statistisk information som jämför länder eller regioners ekonomi eller utbildningsresultat, vilket ofta utgör underlag för tidningars nyhetsrubriker. Frågor om en hållbar miljö och samhälle är andra områden som ofta belyses genom statistiska data. Problemet är inte längre hur vi skall hantera informationsmängden. Idag finns det verktyg som på ett enkelt sätt visualiserar denna typ av data, som genom färg och form stödjer tolkning, analys och slutsatser.
I detta projekt får lärare och deras elever använda detta slags verktyg i undervisningen -”Statistiks eXplorer”. Projektet har antagit den utmanande uppgiften, att både på lokal och på internationell nivå, stimulera ett utbyte angående ”best practices” då det gäller användning av interaktiv statistisk data visualisering i skolan.
”Statistiks eXplorer” har introduceras för SO-lärare på samtliga högstadieskolor i Norrköpings kommun. Verktyget bidrar till lärares möjligheter att på ett attraktivt sätt kunna välja och presentera aktuell global, nationell eller lokal statistik. De får en möjlighet att bli ”sin egen” Hans Rosling genom ”visual storytelling” får lärare möjlighet att stimulera elevers nyfikenhet. Visual storytelling innebär att de producerar och erbjuder interaktiva tidsanimeringar där indikatorer som t ex ”förväntad livslängd”, BNP-utveckling och CO2-utsläpp över de senaste 50 åren visualiseras. Samtidigt kan olika typer av rörelsediagram och kartor beskriva de platser där vi lever och fånga en bild av vår livskvalitet. Det innebär att förutom det så vanliga ekonomiska perspektivet också blir möjligt att ta in fler och bredare perspektiv på ett enkelt sätt i undervisningen. Detta sätt att möjliggöra för lärare att sortera, analysera och presentera undervisningsinnehåll på ett visuellt sätt för sina elever, gör att dessa i sin tur kan fortsätta interagera med det visualiserade innehållet för att utveckla sina kunskaper.
Genomförande
Sex olika högstadieskolor i Norrköpings kommun medverkar i projektet. Ifrån dessa skolor deltar 16 olika lärare i samhällsvetenskapliga ämnen. Arbetet i projektet är indelat i olika faser
- Implementeringsfas - under ht 11 har utbildningsinsatser för deltagande lärare genomförts.
- Produktionsfas - under vt 12, har lärare genom ”visuella storytelling metoder utvecklat och publicerat egna webbaserade Vislets (Betyder; liten visuell interaktiv berättelse – booklet). Alla lärares vislets är publicerade på projektets blogg .
- Genomförandefas - lärarna har eller ska genomföra undervisning med dessa Vislets i sina klasser under senare delen av vt 12 och i början av ht 12.
- Utvärderingsfas - under samtliga faser genomförs olika forskningsinsatser.
- Resultatpresentation – alla resultat kommer att presenteras vid konferenspresentationer eller via publicering i vetenskapliga tidskrifter.
Forskningsmässiga målsättningar
- Att studera elevers lärprocesser när de använder dessa verktyg för visuell analys
- Att i förhållande till de pedagogiska resultaten bidra till vidareutvecklingen av geovisual analytics för utbildningsändamål
Framtidens lärande
Projektet har rönt internationell uppmärksamhet i samband med konferenspresentationer i Europa och USA. Projektet har nu blivit utvalt och kommer att presenteras på konferensen ”Framtidens lärande - här och nu!” http://www2.diu.se/framlar/ Tillsammans med entusiastiska lärare i ifrån projektet berättar vi alltså för första gången i Sverige om visual storytelling och visuellt lärande i samhällsvetenskapliga ämnen. Konferensen arrangeras av Stiftelsen DIU tillsammans med Skolverket, Specialpedagogiska Skolmyndigheten, Internationella programkontoret, Sveriges Kommuner och Landsting.